محفل گرامیداشت ویادبود
اداره آزادی.رو اداره آزادی.رو

گزارش از محفل گرامیداشت ویادبود پاتزدهمین سالگرد جاودانگی شخصیت بزرگ تاریخ معاصر افغانستان( ببرک کارمل) در شهر مسکو فدراتیف روسیه




به ابتکار شورای سراسری حزب واحد در فدراتیف روسیه بتاریخ 11 دسمبر 2011 محفل با شکوه ء از یادبود پانزدهمین سالگرد وفات رفیق ببرک کارمل فقید و پنج سالگی وفات برادر ورفیق همرزمشان محمود بریالی در یکی از رستورانت های شهر مسکو با جمع کثیری از موسفیدان ، جوانان ، شخصیت های مستقل و نماینده گان سازمانهای سیاسی و اجتماعی کشور مقیم روسیه با یک شکوه و جلال خاصی برگزار گردید.

در اغاز محفل ایه ای چند از کلام الله مجید توسط قاری ظریف قرائت گردید و متغاقبا رفیق عزیز فروغ عضو هیت رهبری شورای سراسری حزب واحد در فدراتیف روسیه که گردانند گی محفل را عهده دار بود ، تشریف آوری مهما نان را خیر مقدم گفته از رفیق محمد عوض رئیس شورای سراسری حزب واحد در فدراتیف روسیه خواهش به عمل آورد تا بیانیه اساسی و افتتاحیه محفل را قرائت بدارند.

رفیق محمد عوض ضمن اینکه از تشریف اوری و حضور بهم رسانیدن مهما نان گرانقدر اظهار سپاس وقدردانی نموده بیا نیه خویش را در رابطه به محفل گرامیداشت پانزدهمین سالگرد وفات ببرک کارمل فقید و پنج سالگی برادر و رفیق همرزمش محمود بریالی به خوانش گرفت.

متن مفصل بیانیه اساسی رفیق محمد عوض

بسم الله الرحمن الرحيم

دوستان گرامي، بزرگان وعزيزان – خوش هستم كه خود را در ميان شما افغانها ی وطندوست و شريف خويش ميبينم و يكجا با شما امروز بخاطرياد بود شخصيت سياسي ، اجتماعي و ملي كشور كه پانزده سال قبل به ابد الهي پيوست گردهم آمديم.

آن شخص زنده ياد ببرك كارمل بود كه در سال 1929 در قريه كمري ولايت كابل در يك خانوادهء روشنفكر ديده به دنيا كشود.

او ازاوان جواني از انديشه هاي آزادي خواها نه و دموكراتيك و نهضت هاي مشروطه و روشنگردر افغانستان و منطقه و جهان معلومات كافي حاصل نمود ودر سال 1947 بعد از فراغت از ليسه اما ني كابل براي تحقق ارزشهاي انديشوي خويش و تجارب ازاديخواها نه و ترقي خواها نه كه ازكشور و جهان آموخته بود به سياست و مبارزه فعال بر خاست.

زنده ياد ببرك كارمل در حركت هاي اعتراضي و مظاهرات بر عليه جباران ، ظالمان و حكمرانان خاندان كه مردم افغانستان را به سطوح آورده بود ، ظلمت بيسوادي ، عقب ماني فرهنگ و كلتور ، عدم موجوديت تحصيلات همه گا ني وزمينه هاي آن ، مرگ و مير اطفال و بزرگسالان از بي درماني وعدم موجوديت داكتر و ادويه براي مريضان ، وضعيت خراب زراعت و ظلم فيودالان كولاك بر دهاقين ، وضع نا هنجار كارگران با موجوديت قشر نا چيز ولي بدون حقوق و امتيازات صنفي ، سطح پائين زندگي ما مورين دولتي ، معلمان و كسبه كاران در كشور ، حالت فلاكت بار كوچيان و مالداران و خلاصه اين كه سطح نهايت پائين زندگي و قرار داشتن مردم در سطح سوء تغذي و مردم ما در مقايسه با كشور هاي جهان و از جانبي هم دولت بي كفايت كه براي مردم هيچ نوع توجه صورت نميگرفت و ملت مظلوم در فقر و بدبختي، بي در ما ني و بطرف نزول روز افزون در حال حركت بود و در عين حال صداي مظلومان بر گوش وهوش هيچ كسي تا ثير گذارنبود - حلقه كوچك جباران سلطنتي برمسند قدرت تكيه زده بود و مي باليد ند ولي بر عكس ملت و مردم گرسنه احتياج به يك پارچه نان خشك از گياه تلخ بود.

همزمان با اين حوادثيكه در كشورما ميگذشت جهان به تكنالوژي جديد روزبه روز دست ميافت براي تسخير كائينات، ماهتاب و كره هاي ديگري ميكوشيد ند.

بايد گفت در اوايل قرن 20 همجوار كشور ما ، بعد از اتقلاب كبير سوسيالستي اكتوبر كشور هاي آسيا ي ميانه و اتحاد شوروي آن زمان بشكل سرسام آوري رشد نموده بود و تاثير واقعآ عميق را بالاي مردمان ، شخصيت هاي داراي علم و انديشهء ترقي و تعا لي و كسانيكه متوجه كشور خود بودند ميگذ اشت.

زنده ياد ببرك كارمل از جملهء مبارزين كه راه حق و عدالت را در پيش گرفته بود بي حراس بر عليه تيكه داران حاكميت قد بر افراشت . مرحوم ببرك كارمل مطالعات جدي از مشروطه خواهان افغانستان، آزاديخواهان و استقلال طلبان را با خود داشت.او مبارزات روشنگرانه و ازاديخواهانه نهضت اما ني، داكتر محمودي، غلام محمد غبار؛ ويش زلميان و شركت فعال مرحوم نور محمد تره كي را در اين راه نهايت ارزشمند مي خواند.

او در مبارزات خياباني بحيث جوان سر شار از عشق بوطن در دفاع از انسان زحمتكش و عدالت اجتماعي و ترقي كشور بر امد.

به همين سبب از طرف رژيم وقت بازداشت وبه سن 23 سالگي روانه زندان گرديد.

او را 4 سال زندان نه تنها تهديد ننمود بلكه متعهد تر گرديد و به مبازهء متشكل و هدفمند به پيكار عادلانه وداد خواهانه ء خويش ادامه داد.

در زندان معرفت و شناخت او با رفيق و همرزم پروسه بعدي مبارزات بر حق با شهيد مير اکبرخيبر كه او هم از پيش كسوتان جنبش آزاديخواهي - روشنگري و عدالت اجتماعي آن دوران بود بر قوت او افزود.

زنده ياد ببرك كارمل به ضرورت اصلاحات وتغير در نظام سياسي آنوقت افغانستان باور مند بود.

او با جمع از ياران خويش جمعيت دموكراتيك خلق افغانستان را تاسيس و پلاتفورم ملي و دمو كراتيك را تدوين و بنياد مبارزه و اهداف خويشرا از لحاظ سياسي ، احتماعي و اقتصادي مطرح ساخت. تا با لاخره با انسجام و تفاهمات مفاهيم خطوط فكري وانديشوي كه باعث تاسيس حزب دموكراتيك خلق افغانستان در سال 1965 گرديد و همين پلاتفورم با تغير اند كي بحيث مرامنانه ح د.خ.ا پذيرفته شد.

درين حزب شادروان نور محمد تركي بحيث منشي عمومي و رفيق ببرك كارمل بحيث معاون اول حزب احراز موقعيت نمودند.

تا بعد از سوء تفاهمات و نفوذ گرايشهاي چپ تند رو كه مغا يرت در مفاهيم تيوريك بر شرايط عيني و ذهني جامعهء ماراتشكيل ميداد و نفوذ و ظهور مشكلات ديگري باعث شد اين حزب در دو پارچه تحت عنوان دموكراتيك خلق افغانسنان به مبارزه خویش ادامه داد و تا بالاخره بازهم مبني بر تلاش و فشار هاي شخص رفيق ببرك كارمل وحدت حزب در سال 1977 تامين و همين وحدت بود كه انقلاب و پيروزي بزرگي بيداري مردم افغانستان را به بار آورد.

رفيق ببرك كارمل انقلابي سر سپرده ؛ مبارز بي حراس و آتشين بود . در افشاي ماهئيت ضد دموكرانيك نظام آنوقت در مظاهرات خياباني ذهنيت عا مه را بر عليه نا بساما ني هاي حكومات آنزمان بر مي انگيخت و حقا يق را بر ملا ميساخت و مرد م را به خا طر دفاع از مطالبا ت حقوق زحمتكشان ، اعم از كارگران ، دهقانان ، كسبه كاران و اقشار مختلف جامعه بسيج ميساخت .او شخصيت ملي مربوط به تمام مردم افغانستان بود.

او در سال 1965 و 1968 دو بار بحیث وکیل مردم شهر کابل انتخاب گردید و یگانه وکیل بود که به قول و وعده ء خویش وفا و از خقوق مرد مش در دفاع قرار گرفت ودر مخالفت با رژیم ودادن رای مخالف به صدراعظم داکتر ظاهر در بیانیه پرشور و ا تشین خویش رنگ زما نه را بدل ساخت و به مردم جرئت داد که هر کس میتواند از حقوق و آزادی های مد نی خویش به دفاع بر خیزد.

ببرک کارمل شخص متمدن بود.

ببرک کارمل مبارز مسالمت و مصلحت آمیز بود و هرچیز را از دید گاه تفاهم ، اقنا و حقیقت می جست ؛ هیچ گاه طرفدار ماجرا جویی – شتم – جبر و زور و خشونت سیاسی و نظامی نبود.

ببرک کارمل مرحوم بعد از به قدرت رسیدن ح.د .خ.ا از صحنهء سیاسی برای مدت چندی در بیرون قرار گرفت ودر سال 1979 بعد از بازگشت به عرصه سیاسی و قرار داشتن او در رآس دولت که از کنترول بیرون شده بود – صف بندی های انقلاب و ضد انقلاب و حتی کشانیدن نیرو های غیر لازم در صف ضد انقلاب قرار گرفته بودند و نا گفته نباید گذاشت در ان زمان کشور همسایهء ما ایران و پاکستان حیثیت ژاندارم منطقه را بخود کسب کرده بود ، و از خود می حراسید ند ؛ یکجا با کمپ امپریالیسم که در راس آن ایالات متحده امریکا قرار داشت بر علیه کشور عزیز ما افغانستان قرار گرفتند.

چیزی عمدهء که در ان وقت قابل درک و تشویش بود به قدرت رسیدن بنیاد گرایی و تجزیه افغانستان در دام ایران و پاکستان بود و لزوم بقای نیروهای شوروی را لازم میدا نست . مانند که امروز لزوم نیروهای امریکایی را در افغانستان تشریح مینمایند. با وجود اینکه این زمان با آن شرایط زمانی و توازن قوای خارجی و داخلی و تاثیرات نیرو های خارجی وهمسایگان با دیروز متفاوت هستند ولی آرزوهای ببرک کارمل به کرسی نه نشست و نخواستند وطن و کشور ما را نیرو مند ، سرپاه ، سر بلند ، آرام وآزاد ببینند و از هر طرف به مداخلات پرداختند و افغانستان را به میدان جنگ مبدل ساخت. با وجود این همه مرحوم ببرک کارمل بحیث شخص اول دولت آنزمان حل مسله با مخالفین مسلح ضد دولتی را از طریق سیاسی و مذاکرات و استقرار مناسبات با همسایگان و فراهم آوری شرایط برای باز گشت نیروهای شوروی ا ن زمان را در اولویت پروگرام خویش قرار داده بود وتا توا نست درین عرصه کار کرد.

مرحوم ببرک کارمل با حوصله مندی فراوان و تحمل اقدامات سازنده وتلاشهای خستگی نا پذیری را در قسمت وحدت ملی مردم افغانستان انجام میداد.

قدرت دولتی را برای تمام اقوام ، ملیت ها و اهل کار می سپرد و در زمان آن ابر مرد برای هر که خجالت آوربود که یکی به دیگری خویشرا بر تر و یا اکثریت و اقلیت بگو یند. مسله زبان ، مذهب، منطقه ، سمت ، قومیت و غیره را هیچ کس مطرح نمی نمود وهمه خویشرا بمثابه ء ملت واحد و افغان میشمردند.

او میگفت: وحدت ملی وقتی تامین میگردد که عدالت اجتماعی تا مین گردد – قدرت دولتی و اقتصادی یعنی مادیات بطور دقیق بصورت مساوی برای مردم و اهل کار تقسیم و سپرده شود.

دوستان و عزیزان: با وجود تمام پشت کار و قبول زحمات مرحوم ببرک کارمل متاسفانه به دلیل موجودیت نیرو های اتحاد شوروی و نقش خرابکارانه ء کشورهای همسایه ایران و پاکستان و دول غربی و امریکا نتایج مطلوبی به بارنه آورد و اعتماد مردم که از اغاز تحول هفت ثور تا امدن ببرک کارمل بر سر قدرت از بین رفته بود ؛ با تمام تلاش اعاده نگردید.

ببرک کارمل مرحوم توانست با موجودیت نیروهای اتحاد شوروی در افغانستان هیچ نوع قرار داد و موافقتنامهء اسارت بار برای کشور به هیچ دولتی در تحت هیچ نوع فشار امضا ننمود . حاکمیت ملی و هویت ملی افغانستان را بحیث کشور مستقل , غیر منسلک در روا بط خارجی با قاطعیت حفظ و دفاع کرد. یک وجب از خاک و قلمرو خویشرا در سرحدات شمالی با شوروی ، ایران و پاکستان به کسی واگذار نگردید . در حالیکه امروز با موجود یت بیشتر از هزار ها نیروی خارجی غربی ، ناتو و امریکا و مداخله اضافه تر از 50 کشور دنیا ؛ ده ها کیلومتر از قلمرو افغانستان از جانب ایران و پاکستان اشغال شده است.

ببرک کارمل برخلاف اتهامات غرض الود برخی ها هیچ وقت در مخالفت با حل مسله ء سیاسی افغانستان و مصا لحه ء ملی قرارنداشت.

او صا دق به موافقتنامهء ژنیو بشمول ضما نت های بین المللی و ضما نت قطع مداخله ء کشور های همسایه در امور داخلی افغانستان بود. او همیشه اسرار میورزید تا زمینه برای یک مصا لحهء دموکراتیک و عام شمول مساعد گردد.

ببرک کارمل دوست زحمتکشان بود. و همه خیالات و افکار ، اندیشه و آرمان او انسان بود- انسان افغان بود و بخاطر رها یی مردم رنجدیده اش مبارزه مینمود. او برای حقوق ، عدالت اجتماعی و کشوربا تمدن را در ایندهء تابناکش مید ید.

ببرک کارمل برای تربیت انسان نوین برای جامعه بدون ظلم و ستم را با انواع مختلف آن آرزو داشت .

راه ببرک کارمل مبارزه برای حق و عدالت است – اودر جمع یاران و دوستان خویش به درون خانوادهء خویش به برادرش نیز درس مبارزه را آموختاند. در یک خانواده در یک دوران دو شخص مبارز که تجلی زمان و دوران گردیدند – یکجا با رفیق ببرک کارمل برادرش محمود بریالی پسران جنرال محمد حسین خان دوشادوش همد یگر برای مبارزهء برحق مردم افغانستان در یک کشتی بحر بیکران را می پیمائید.

محمود بریالی از نخستین کنگره ح.د.خ.ا تا دم مرگ در راه مبارزه ء برحق مردم افغانستان رزمید . ولی متاسفانه برادران مبارز که در قلب های شان ارمان ها ، ایدهء روشنی و روشنگری بود یکی پشت دیگری در نهایت غریبی وبیچارگی دنیای فانی را وداع میگویند. ما روحشان را شاد و راهشانرا پر رهرو میخواهیم.

خداوند متعال فردوس برین را برایشان نصیب بگرداند.

در قسمت بعدی محفل رفیق دیپلوم انجینر حفیظ الله حبیبی عضو هیت رهبری شورای سراسری حزب واحد و رئیس شورای شهر مسکو حزب واحد بیوگرافی و زنده گینامه زنده یاد ببرک کارمل را خدمت حاضرین محفل ارائه داشتند.

سپس با لترتیب محترم سردار لهیب عضو هیت رهبری کمیته انسجام ح.د.خ.ا ، محترم فاروق فردا به نمایندگی از حزب ملی هیواد افغانستان ، محترم عبدالغنی غوربندی عضو هیت رهبری شورای سراسری حزب واحد در فدراتیف روسیه بیانات وصحبت های پر محتوا و ارشمندی در باب رفیق ببرک کارمل فقید رهبر زحمتکشان افغانستان خدمت حاضرین ایراد نمودند ومتعاقبآ قطعه شعری از فروغ فرخزاد توسط رفیق عزیز فروغ دکلمه گردید.

در بخش اخیر سخنرانی از محترم جنرال صاحب محمد ایوب منصور شخصیت برجسته اجتماعی کشور ما تقاضا به عمل امد تا خدمت حاضرین محفل صحبت های خویش را ارایه بدارند که ایشان از خاطرات ماندگار و دیدار های خویش را با مرحوم ببرک کارمل خد مت حا ضرین ارایه داشتند.

قابل یاد آوری است که بیانات و سخنرانی ها با کف زدن های گرم وبا ابراز احسا سات پاک حاضرین بدرقه گردید.

ختم محفل با قرائت آیاتی چندی از کلام الله مجید توسط قاری ظریف اعلان و به روح پاک ببرک کارمل فقید و برادر همرزمش مرحوم محمود بریالی وجمله شهدای وطن که جان های شیرین خود را در راه حق ، عدالت و آزادی کشورفدا نموده اند دعا عیه ء به روح پاک آن مرحومین خوانده شد .

بعد از ختم محفل مهما نان به صرف غذای و نذر که بدین مناسبت آماده گردیده بود دعوت گردیدند.


December 16th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها